Wat zijn de trends en ontwikkelingen in de wellnessbranche?
Hier lees je over de belangrijkste ontwikkelingen, trends, kansen en bedreigingen voor wellnesscentra en sauna’s. Dit artikel is gebaseerd op het recent uitgebrachte brancherapport van Rabobank (Cijfers en Trends), aangevuld met toepasbare tips.
Branchegegevens van sauna en wellness
Naar schatting zijn er 200 middelgrote en grote wellnesscentra in Nederland. Daarnaast zijn er ongeveer 2500 bedrijven waarvan sauna niet de core-business is. De gemiddelde besteding van de saunabezoeker ligt tussen de €35 en €55 en daarmee dalen de bestedingen al een aantal jaar op rij. Van deze besteding wordt het meeste uitgegeven aan horeca (€15 – €25) gevolgd door de entree (€10 – €20). De omzetten van 2012 zijn naar schatting licht gestegen ten opzichte van 2011.
Gaat het dan goed?
Ondanks de gestegen omzet staan de bezoekersaantallen en bestedingen (vooral van horeca en beauty) onder druk. Alhoewel de markt nog steeds groeit is ook het aanbod de laatste jaren gegroeid. Zo zijn er enkele grote nieuwe sauna’s bijgekomen maar zijn er ook veel hotels die hun wellnessfaciliteiten uitbreiden en hiermee in dezelfde vijver vissen. Vooral kleinere sauna’s hebben hierdoor moeite om het hoofd boven water te houden (we hebben er al een aantal zien gaan).
Breed assortiment versus specialisatie
De belangrijkste tip, vooral voor de kleinere sauna’s, lijkt om je te specialiseren. Wanneer je de algemene saunagast probeert aan te spreken met een kleinere sauna, leg je het vaak af tegen de grotere wellnesscentra. In plaats daarvan moet je je richten op een bepaalde doelgroep. Welke doelgroep is natuurlijk afhankelijk van de sauna, maar ik zal er enkele noemen:
– Medical en Cosmetical Wellness (trend)
– Preventieve wellness (trend, groeimarkt)
– Mannen (kans, mannen maken steeds meer gebruik van wellnessfaciliteiten)
– Jongeren (saunapubliek wordt jonger, rijker, zijn hoogopgeleid en hebben vraag naar hippe sauna’s)
– Rustige genieter (50-plusser die rustig wil genieten)
Onderscheidend vermogen
Het brancherapport geeft nog een aantal zaken aan die belangrijk zijn in de verzadigende markt, namelijk het onderscheidend vermogen en de professionalisering. Er is vraag naar service, persoonlijke aandacht, vakkundige advisering en kwaliteit van behandelingen. Van ondernemers wordt gevraagd dat zij zich professionaliseren. Daarnaast is blijven vernieuwen en innoveren een must, maar hoe krijg je dit voor elkaar?
Om je te onderscheiden op het gebied van service, persoonlijke aandacht en vakkundige advisering is het noodzakelijk dat het personeel is opgeleid. Het is toch logisch dat het personeel je bijvoorbeeld kan vertellen waar de sauna vandaan komt, wat een opgieting met je lichaam doet en waar de grenzen van veilig sauneren liggen? Toch is dit bij veel sauna’s niet vanzelfsprekend en hier liggen nog genoeg kansen.
Innovatie in de wellness
Onderscheiden op het innoverend vermogen vergt wat creativiteit. Het zoeken naar het nieuwe ”wow-effect” is absoluut aan te raden. Een aantal jaar geleden was dit bijvoorbeeld de loyly (opgieting) met muziek en een verhaal, of de hammam. Tegenwoordig zijn er weinig wellnesscentra zonder en moeten er nieuwe innovaties gevonden worden. Tot slot blijft hygiëne erg belangrijk en wie regelmatig reviews en beoordelingen van wellnesscentra leest, komt erachter dat dit zeker niet altijd een voldoende scoort.
Conclusie
Wat je als sauna in deze tijden van teruglopende bestedingen en grotere concurrentie moet doen, hangt zeker af van de grootte. Maar besteed zeker aandacht aan:
– Specialisatie, kies de juiste doelgroep
– Vakkundig personeel, weten waar je het over hebt
– Op zoek naar een nieuwe beleving voor de gast, opnieuw bereiken ”wow-effect”
– Hygiëne in de sauna, ook het onzichtbare vuil